Média jsou nezřídka podstatným hybatelem veřejného mínění – podněcují veřejnost k diskusi, formují její světonázory a zároveň jí nastavují zrcadlo obrazu sebe sama. Vytvářejí vztah mezi příjemcem sdělení a jeho autorem, kdy tisk funguje jako zprostředkovatel.
„Mluvíme-li v souvislosti s médii o jejich funkcích, zkoumáme, k čemu média mají doopravdy být, co skutečně dělají a jaký se zdá být účel jejich existence. Funkce médií se mění v závislosti na typu uspořádání společnosti, kulturním kontextu a sociálních politických a ekonomických podmínkách.“[1]
Tisk patří do masové komunikace, jeho podavatelé jsou takřka bezvýhradně profesionální komunikátoři, ať již jde o novináře či specialisty – grafiky, zástupce PR agentur.
Jeho nejrozšířenější funkcí je informovat obyvatelstvo o aktuálním dění. Na výběr je denní tisk, který se zaměřuje na zprávy z regionů ČR i ze světa.
MEDIÁLNÍ PRODUKT – RYCHNOVSKÝ DENÍK
Nabízí zprávy z oblasti Východních Čech, především z regionu Rychnov nad Kněžnou.
Informace ze světa, ekonomie, sportu, kultury, bydlení, cestování, zdraví, bulváru. Také se zaměřuje na multimédia, auta, miminka a speciální přílohu pro ženy.
V internetové podobě se můžeme sami vyjádřit v diskuzích a speciálech. Ihned reagovat na inzerci. Máme „čerstvé zprávy“ z dopravy, počasí, aktuálního dění i televizní program.
Výhoda oproti papírové podobě
Více zpráv, možnost okamžitého zapojení se do diskuze, videa k prohlédnutí, více barevných fotografií, blogy jednotlivých autorů. Více informací, možnost nahlédnout do historie zpráv z celého roku.
FUNKCE TISKU
FUNKCE EKONOMICKÉ
Rychnovský deník podobně jako jiné mediální produkty oživuje trh – nabízí svůj produkt, za který očekává, jak je tomu i v jiných odvětvích zisk. Zisk dvojí – od spotřebitelů a od organizací, které stojí o placenou inzerci v tomto deníku. Reklama mnohdy zabírá až celou stránku tištěných novin. Spotřebitelé se také mohou dělit na předplatitele a „občasné nákupčí“. Typický mediální produkt se vyznačuje velmi vysokými náklady na „první výtisk“ – jde především o to upoutat pozornost čtenářů novinkou. Vzorový výtisk novin nese celou zátěž pevných nákladů, zatímco náklady na další kopie mohou být již velmi malé.
FUNKCE INFORMATIVNÍ
„Média poskytují publiku nezbytné informace o světě. Informační funkce médií pomáhají publiku utvářet si představu o světě a jeho geografické, společenské a politické existenci. Informační funkce médií strukturují pohled na svět a svým způsobem publikum pacifikují.“[2]
Úkol přinášet čtenářům nezkreslené informace o dění ve společnosti (politika, kultura, sport, regionální informace) je pro Rychnovský deník základním úkolem a také důvodem, proč většina čtenářů z regionu tento deník kupuje.
FUNKCE KOMUNIKAČNÍ
Například použití barevných fotografií na titulní straně při výjimečných událostech, které přibližuje formát deníku bulvárnímu typu. Tato komunikační strategie, se snaží šokovat čtenáře důležitostí informace. Komunikační strategií, která se v Rychnovském deníku také uplatňuje, je udržování čtenářské pozornosti tím, že články na titulní straně nejsou dokončeny a pokračují uvnitř listu, což příjemce sdělení nutí otevřít list.
FUNKCE ZÁBAVNÍ
Média poskytují čtenářům zábavu. V případě Rychnovského deníku jde především o různé hry, které vycházejí v každém čísle. Dále křížovky, sudoku a horoskopy pro každý den. Občas se jako bonus za zakoupení deníku objeví akce „DVD zdarma“. Pro pobavení také obsahuje kreslené a psané vtipy.
FUNKCE KULTURNÍ
Při čtení deníku se dozvíme, co uvádějí divadla a kina ve Východních Čechách. Máme přehled o televizním programu pro daný den. Také jaké kulturní akce se chystají v jednotlivých městech regionu.
FUNKCE VZDĚLÁVACÍ
Při čtení Rychnovského deníku si můžete zvýšit znalosti v anglickém jazyce. V sobotní příloze tohoto deníku jsou k dispozici také informace o programu „Zelená úsporám“ nebo „Datové schránky“.
ZÁVĚR
Noviny jsou nedílnou součástí našeho života. Potřebujeme informace o aktuálním dění. Jelikož jsme zvědaví, přečteme si i méně důležité věci. Myslím, že každý si najde „svoje noviny“, které budou obsahovat přesně to, co jednotlivec hledá a chce. Rychnovský deník splňuje požadavky, které jsou kladeny na „seriózní“ noviny. Při porovnání internetové a tištěné podoby jsem zjistila, že hodně lidí v dnešní době upřednostňuje možnost zavítat na webové stránky deníky na internetu. Ale dle mého názoru i tato možnost nepřebije pohodu ranní kávy a tištěných novin, které ještě voní novotou.
POUŽITÁ LITERATURA
JIRÁK, Jan: Úvod do studia médií. Brno
www.rychnovsky.denik.cz


Tento příspěvek se dá aplikovat na kterékoliv noviny :-)
OdpovědětVymazat